• Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

17 Ogos 2011

[pakbelang] FW: Baca jangan tak baca



Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain
(Hadis riwayat Al-Qudhi)
 
Facebooking : e_belang@yahoo.com 
Lawatilah kediaman saya di http://pakmod.com dan rakan-rakan di http://groups.yahoo.com/group/pakbelang.




Selamat beramal!

 

Tanamkan sikap membaca. Leaders are readers!

Orang yang berjaya adalah mereka yang suka membaca. Berapa banyak anda perlu membaca? Di sini adalah tipnya…

Baca sekurang-kurangnya 1 jam setiap hari. Sebaiknya membaca buku ilmiah yang berkaitan dengan bidang anda dan juga
bahan-bahan yang boleh membangunkan nilai diri anda sendiri (Bukan baca novel cinta) :)

Sekiranya anda membaca 1 jam sehari, secara purata, anda akan menghabis satu buku setiap minggu. Sekiranya anda membaca 1 buku seminggu, anda akan dapat menghabiskan 4 buku sebulan. Ini bererti dalam masa setahun anda akan menghabiskan 48 buah buku.
Sekiranya anda meneruskan selama 3 tahun, anda akan membaca 144 buah buku.

Tahukah anda bahawa kebanyakan pakar-pakar industri yang berjaya dan mencapai tahap jutawan telah membaca >100 buah buku yang berkenaan bidang masing-masing?

Semuanya bermula dengan hanya membaca 1 jam sehari, dan anda akan menjadi pakar industri anda dalam masa 3 tahun dari sekarang!

 

 

 

 

Susulan dari post saya semalam… tip hari ini: 

Tak kira berapa banyak buku kita baca, sekiranya kita tak aplikasikan apa yang dibaca, tak guna juga. ZERO. Tiada pulangan.

Bagi saya, buang masa sahaja saya membaca kalau saya tidak apply apa yang dibaca

Saya pastikan selepas membaca sebuah buku, sekurang-kurangnya saya akan aplikasikan 3-4 idea serta merta. WAJIB!

Seperti buku "Business The Richard Branson Way", yang baru saya habis baca beberapa hari lepas,
saya dah mula aplikasikannya dan sudah melihat pulangan RM
;)

Jadi ingat… ada orang yang rajin membaca, tetapi tidak lakukan apa-apa pun. Ada juga yang membaca sedikit, tetapi terus aplikasikan apa yang dipelajari untuk mendapat pulangan.

Dalam kes ini, yang membaca sedikit lagi untung berlipat kali ganda.

Bayangkan sekiranya anda membaca banyak, dan aplikasikan juga adalah banyak… memang tiada sebab anda untuk gagal!

 

 

 

 

 

baca.jpgSalah satu kunci jutawan adalah menimba ilmu. Salah satu caranya adalah dengan membaca. Berapa banyak buku perlu di baca? 

Ketika Workshop Jutawan Internet saya menceritakan kunci-kunci jutawan dan salah satunya adalah membaca.
Peserta mungkin ingat saya menyebut berapa banyak buku yang pernah saya baca bukan? Basically, berapa buku yang terdapat di perpustakaan di rumah…

Irfan khairi : >400 buku

Azizi Ali: > 700 buku

Semalam saya menceritakan pengalaman saya bersembang dengan multimillionaire Dato' Ghazali… agak agaknya berapa buku diperpustakaannya?

Jawapan:

Dato' Ghazali : > 6,000!

Tersesak juga nafas apabila mendengar tu. Saya ingat saya sudah banyak membaca- 1 minggu 1 buku habis (give or take).Tetapi Dato' Ghazali habis 3 buku dalam masa 1 minggu.

Jadi, it's proven… untuk berjaya dari segi kewangan… perlu banyak membaca. Lagi banyak membaca, lagi hebat status kewangan anda- insyaallah! :)

ps: ini salah satu point daripada nota 3 muka surat saya sebutkan semalam :)

Sun 6 Jan 2008

 

 

 

 

"Speaking" dalam perniagaan
Posted by Irfan Khairi under Tip Perniagaan
 
Dalam perniagaan zaman sekarang ni, kemahiran berbahasa Inggeris memang penting. Dulu lain, sekarang lain. Dulu kita boleh get away kalau tak fasih English. Zaman sekarang tak boleh…

Khas untuk mereka yang kureng sikit dalam bahasa Inggeris, tak boleh guna lagi alasan…

Mendiang Lim Goh Tong tak pandai berbahasa Inggeris pun boleh berjaya dalam perniagaan sampai jadi billionaire!

Cuba perhatikan anak-anak Lim Goh Tong yang menerajui Genting kini… adakah mereka juga tidak pandai berbahasa Inggeris? Sudah tentunya tidak!

Zaman ini, zaman ICT, bagi mereka fasih berbahasa Inggeris, memang mempunyai
banyak peluang perniagaan berbanding dengan mereka yang tidak fasih.

Sekiranya anda tak berapa pandai speaking, satu latihan yang anda boleh mula dari sekarang adalah
, ambik buku yang menarik minat anda berbahasa Inggeris (tak kira, nak guna buku motivasi ke, buku perniagaan ke… komik pun boleh),
bila membaca, baca kuat-kuat.

Bukan maksud saya baca kuat sampai jiran rumah sebelah boleh dengar. Baca "bersuara" lah katakan… perlahan pun tak mengapa asalkan suara keluar.

Cara ini adalah untuk menjadikan mulut & suara kita lebih fasih apabila bertutur dalam English. Kalau kita baca dalam hati sahaja, bibir & mulut kita tidak "exercise" sama.
Tetapi, kalau baca bersuara, ia akan melatihkan mulut anda untuk lebih lancar berbahasa Inggeris
… secara automatik grammar dan sebagaiya akan sebati dalam pertuturan anda.

Belum cuba belum tahu! ;)tak pandai skipping takpe… jangan tak pandai speaking
pula… perlahan-lahan dalam berlatih, lepas ni boleh ganti Ryan Seacrest!

 

Thanks n rgds.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam